Przyciągnięcie gości do swojej restauracji to najważniejsza rzecz w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej w sektorze gastronomicznym. W gruncie rzeczy jest bardzo dużo sposobów, które pozwolą na odpowiednie zwiększenie atrakcyjności swojego własnego lokalu. Jedną z nich jest właśnie aromamarketing, czyli marketing zapachowy w Twojej restauracji.

Marketing zapachowy w Twojej restauracji

Niezwykły aromat to jeden z czynników, który zadecyduje o tym, czy goście zjedzą w wybranej restauracji. To jeden z ważnych faktorów, które determinują o atrakcyjności posiłku, nawet w momencie, kiedy goście go nie zjedli. Marketing zapachowy gra tutaj główne skrzypce.

Marketing zapachowy opiera się na tym, że zdecydowana większość decyzji podejmowana jest pod wpływem emocji. Osoby, które stworzyły to pojęcie doskonale wiedziały o tym, że to jednorazowy impuls zadecyduje czy goście zjedzą w restauracji, czy nie. Bodziec, który odpowiada za wrażenie smakowe to właśnie w głównej mierze zapach. Wyjątkowy, subtelny aromat wpływa na samopoczucie, wywołuje pozytywne emocje, w efekcie kształtując decyzje ludzi.

Świadomość o tym, jak zapach silnie potrafi wpłynąć na decyzję człowieka dał początek aromamarketingowi. Najprościej mówiąc, aromamarketing to docieranie do emocji klienta, kształtując jego decyzję i pozytywne odczucia na temat wybranego lokalu.

Marketing zapachowy w Twojej restauracji

Aromamarketing ma za zadanie przyciągnąć gości do lokalu. Odpowiednio wybrana kompozycja zapachów sprawia, że klient prawdopodobonie wybierze Twój lokal, albo przynajmniej znacznie zwiększa tego szanse. Subtelny aromat buduje klimat lokalu, stwarza odpowiednią atmosferę i pozwala gościom pozytywnie zapamiętać pobyt.

Co mówią badania?

Badania wykazały, że odpowiednio dobrana mieszanka aromatów potrafi sprawić, że zwiększa się komfort psychiczny gościa do tego stopnia, że przywiązuje on mniejszą uwagę co do oczekiwania na swoje zamówienie.

W gastronomii od strony kuchni często bywa tak, że nieprzyjemne zapachy, takie jak przypalony olej, wydostają się na salę i skutecznie potrafią odstraszyć potencjalnych gości. Odpowiednio dobrana mieszanka bardzo efektywnie zamaskuje tego rodzaju nieprzyjemne zapachy.

Zapach powinien być naturalny, a jednocześnie kojarzyć się ze świeżymi wypiekami. W zależności od charakteru lokalu, należy dobrać aromaty, które perfekcyjnie będą współgrały z całą atmosferą stworzoną przez restaurację. W pizzerii będzie to zapach ciasta wyjętego prosto z pieca, w kawiarni zmielone ziarenka kawy, a w cukierni będzie to słodki zapach sernika i cappuccino.

Efektywne narzędzie

Marketing zapachowy w Twojej restauracji jest jedynie narzędziem, które dobrze wykorzystane, może skutecznie zwiększyć przyciąganie klientów do lokalu, kształtowanie ich opinii i pozytywnych skojarzeń z tym miejscem. Nie należy jednak uznawać tego za gwóźdź programu. Owszem, ma to niewątpliwie wiele swoich zalet, jednak należy liczyć się z tym, że głównym czynnikiem determinującym atrakcyjność branży gastronomicznej jest dobra kuchnia. Marketing zapachowy zwiększa jedynie szanse na sprzedaż.

Jest bardzo dużo czynników determinujących decyzję klienta, jak i jego opinie. Jak zostało to wcześniej wspomniane, głównie jest to kuchnia. Jednakże, takie rzeczy jak dobrze skonfigurowany system POS również będą odgrywały kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu lokalu. System POS to oprogramowanie, który w znaczny sposób usprawnia czynności robocze pracowników. System POS jest obecnie stosowany w bardzo wielu restauracjach.

Branża gastronomiczna jest bardzo specyficzna i wymaga multizadaniowości. Należy tutaj być niezwykle skrupulatnym, uważnym, a przede wszystkim zwracać uwagę na potrzeby gości. Oni są najważniejsi.

no comments

Leave me comment